Het komt regelmatig voor dat een patiënt een afspraak maakt en vervolgens niet op het spreekuur (bij huisarts, praktijkverpleegkundige of doktersassistente) verschijnt. Patiënten die zonder een opgaaf van reden niet op hun afspraak verschijnen, duperen de praktijk en andere patiënten. Er is tijd voor u gereserveerd die dan ”open valt” en een andere patiënt had graag op dat tijdstip willen komen.
Het kan altijd gebeuren dat u de afspraak niet door kunt of wilt laten gaan. Belt u in dat geval ruim van te voren (het liefst 24 uur) naar de praktijk om de afspraak af te bellen of je verplaatsen. Een andere patiënt kan dan in uw plaats ingepland worden.
Wat gebeurt er als u niet afzegt? Als u niet komt zonder af te zeggen, krijgt u een aantekening in uw medisch dossier. Bij een tweede keer NIET verschijnen zonder bericht, zijn wij genoodzaakt u hiervoor een rekening van €25.- te sturen (conform de richtlijnen van de Landelijke Huisartsenvereniging). Deze rekening wordt niet door uw zorgverzekering vergoed.
Natuurlijk kunnen wij ons voorstellen dat er iets gebeurt waardoor u een gemaakte afspraak niet kunt nakomen. Wij gaan er vanuit dat als uw afspraak niet kan doorgaan, u zo snel mogelijk de assistente hiervan op de hoogte probeert te stellen. Ook achteraf horen wij graag wat de reden hiervan is geweest. Wellicht kunnen wij u op een andere manier helpen.